T24 Dış Haberler
Hindistan Başbakanı Narendra Modi, geçtiğimiz günlerdeki bir radyo konuşmasında, Yeni Delhi’deki G20 Zirvesi sırasında duyurulan yeni ulaşım koridorunun önümüzdeki yüzlerce yıl boyunca dünya ticaretinin temelini oluşturacağını söyledi.
Hindistan Başbakanı Modi, Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru’nu duyurdu
Foreign Policy dergisi Genel Yayın Yönetmeni Ravi Agarwal BBC’ye yaptığı açıklamada, Avrupa ve Asya arasındaki ulaşım ve iletişim bağlantılarını demiryolu ve gemicilik ağlarıyla güçlendirmek için başlatılan projenin bölge için faydalı olmakla birlikte, “basitçe söylemek gerekirse, Çin’e karşı ABD çıkarlarını ilerletecek her şey” olan Amerikan dış politikasını da anlattığını söyledi.
Kuşak ve Yol Projesi ile karşılaştırmak doğru mu?
Çin Devlet Başkanı Şi Cinping‘in Kuşak ve Yol Projesi’nin başlatmasının üzerinden 10 yıl geçti.
Çin’in ekonomik yavaşlaması yüzünden projelere verilen kredilerin yavaşlaması nedeniyle projenin büyük hedeflerinin önemli ölçüde azaldığı değerlendirmeleri yapılıyor.
Hindistan’ı Orta Doğu ve Avrupa’ya bağlayacak koridor için AB ve 7 ülke, mutabakat zaptı imzaladı
İtalya gibi ülkeler projeden çekilmek istediklerini ifade ederken Sri Lanka ve Zambiya gibi ülkeler de kendilerini borç tuzağına düşmüş ve kredi yükümlülüklerini yerine getiremez halde buluyor.
Yaşanan aksaklıklara rağmen Çinlilerin “şaşırtıcı miktarda” başarı elde ettiğini ve Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru’nun buna bir “rakip” olmaya yakın bile olmadığını söyleyen Observer Research Foundation çalışanı Girish Luthra; bunun en iyi ihtimalle orta hacimli bir koridor olabileceğini söyledi. Luhtra, “Kuşak ve Yol Projesi ölçeğinde bir oyun değiştirici değil. Bu iyi bir duyuru ancak teklife bakıp da ‘Aman tanrım, dünya onsuz yaşayamaz’ diyemezsiniz” dedi.
“Projeye ‘Kuşak ve Yol Prjesi’ne rakip’ olarak bakmak doğru değil”
Çin, Kuşak ve Yol Girişimi ile 10 yıllık bir ilerleme kaydetti ve girişim kapsamındaki toplam yatırımlar bu Temmuz ayında 1 trilyon doları aştı. 150’den fazla ülkenin katılması, projenin coğrafi kapsamını “bölgesel bir girişimden neredeyse küresel bir girişime” genişletti.
Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru; gelişmiş Batı’nın Çin’i kontrol altına almak için altyapıyı bir karşı unsur olarak kullanmaya yönelik ilk çabası değil.
Erdoğan, “Bizsiz koridor olmaz” demişti: Türkiye, Hindistan-Orta Doğu-Avrupa koridoruna bilinçli olarak mı dahil edilmedi?
G7 ve ABD, 2022 yılında Küresel Altyapı ve Yatırım Ortaklığı’nı başlatarak 2027 yılına kadar küresel altyapı projelerinde 600 milyar doları harekete geçirmeyi hedefledi. Bu ortaklık, AB’nin Kuşak ve Yol Projesi’ne cevabı olarak nitelendirildi.
Ancak bazı analistler Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru’nun sadece Kuşak ve Yol Girişimi’ne karşıtlık merceğinden görülmesine karşı uyarıda bulunarak böyle ikili bir bakış açısının verimli olmayabileceğini öne sürüyor.
Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru’nun mutabakat metninde ayrıntılara yer verilmese de önümüzdeki 60 gün içinde bir eylem planı hazırlanması bekleniyor. Bugüne kadar yalnızca projenin potansiyel haritası çıkarılabildi.
Ayrıca evrak işlerinin uyumlaştırılması için yeni bir gümrük ve ticaret mimarisinin de oluşturulması gerekecek.
Süveyş Kanalı’na rakip
Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru, Mumbai ile Avrupa arasında yük taşımak için kullanılan Süveyş Kanalı ile rekabet edecek. Ekonomist Swaminathan Aiyar, Times of India’daki köşesinde “Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Suudi Arabistan ile ilişkilerimizi geliştirdiği ölçüde Mısır ile ilişkilerimize zarar verecektir” diye yazdı. Aiyar, “Bu mükemmel bir siyasi anlam ifade edebilir, ancak taşımacılık ekonomisinin tüm ilkelerine aykırıdır” diye ekledi.
Ancak Hindistan’ın eski BAE Büyükelçisi Navdeep Puri, The National News için yazdığı bir köşe yazısında Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru’nun hedeflerinin ticaret ve ekonominin dar kapsamını aşarak elektrik şebekelerinden siber güvenliğe kadar her şeyi kapsadığını belirtti.