“`html
2024’te Deri ve Deri Mamulleri Sektörü: İhracat Hedefleri ve Zorluklar
2024 yılında, 2023 yılına kıyasla 1,52 milyar dolarlık ihracat rakamına ulaşan deri ve deri mamulleri sektörü, İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Güven Karaca’nın liderliğinde önemli bir toplantı gerçekleştirdi. Toplantıya, Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Zandar, Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Berke İçten, Saraciye Sanayicileri Derneği (SSD) Başkanı Hasan Süren, Türkiye Deri Sanayicileri Derneği (TDSD) Başkanı ve İDMİB Başkan Yardımcısı Burak Uyguner, Türkiye Deri Konfeksiyoncuları Derneği (TDKD) Başkanı Cengiz Sarıgül, Organik Giyim Sanayicileri Derneği (OGSD) Başkanı Ali Yavuz Boynukısa ve Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Sait Salıcı katıldı.
‘Sektörümüzün Geleceği İçin Planlama Yapıyoruz’
Toplantıda 2024 yılına dair değerlendirilmelerde bulunan Güven Karaca, tüm derneklerin ve sektör temsilcilerinin, geleceğe yönelik on yıllık bir strateji oluşturma konusunda ortak fikir birliğine vardığını dile getirdi. Karaca, “Günümüzün dinamikleri ile geleceği şekillendirmek mümkün değil. Ancak mevcut sorunlarla başa çıkarken, aynı zamanda geleceği de planlamak için çalışmalıyız.” ifadelerini kullandı.
‘En Değerli Dördüncü Sektör Olma Başarısı’
Türkiye’nin 2024 yılında 261,9 milyar dolarlık bir ihracata ulaştığını ve bu rakamın 2023 yılına göre yüzde 2,5 oranında artış gösterdiğini belirten Karaca, “Kilogram başına ihracat fiyatlarımızda da artış gözlemlendi ve 11,82 dolara ulaştı. Mücevher, savunma, havacılık, hazır giyim ve konfeksiyon sektörlerinin ardından en değerli dördüncü sektör olmayı başardık. İhracatımızda düşüş yaşanmış olsa da, katma değer yaratan ihracatımıza devam ediyoruz.” dedi.
‘Ana Pazar Avrupa Birliği’
Deri ve deri mamulleri sektörünün en önemli pazarı Avrupa Birliği ülkeleri olup, bu pazarın sektördeki payı yüzde 39,7’dir. Karaca, Orta Doğu’nun yüzde 14,2, Eski Doğu Bloku ülkelerinin yüzde 12,1, Asya ve Okyanusya’nın da yüzde 7,7 payla diğer önemli pazarlar arasında yer aldığını vurguladı. Karaca, “Avrupa Birliği’nde euro/dolar paritesindeki değişiklikler gelecek dönemin en çok takip edilecek konularından biri olacak.” diye ekledi.
Karaca, “2022 yılında sektörümüz 80 binin üzerinde istihdam sağlarken, şu anda 62 bin 789’a geriledi. 2024 yılı sonunda da 1,1 milyar dolarlık bir dış ticaret açığı öngörülüyor.” açıklamasında bulundu.
‘Rekabet Gücü Düşüyor’
Karaca, 2024’te yükselen maliyetlerin sektörü etkilediğini ve yerel markaların ithalata yöneldiğini belirtti. “Rekabet koşullarında zorlandığımız bu süreçte, birçok firma hedeflerini tutturamadı ve üretim kapasiteleri düştü.” dedi.
Karaca, Türkiye’deki ekonomi politikaları ve dezenflasyon sürecinin tamamlanmasıyla sektörün yeniden ivme kazanacağını ifade etti. “Yüksek enflasyon ve sıkı para politikaları sektörümüz üzerinde olumsuz etkiler yarattı. İthalatın artmasıyla İç Pazar’daki tüketim talebi karşılanmaya çalışılıyor. Ancak bu süreç, sektörümüzün rekabet gücünü zayıflattı.” şeklinde konuştu.
‘Finansal Dayanıklılığımızı Koruyoruz’
Faiz oranlarının yüksek olduğu 2024’de sektör olarak finansal açıdan bir kaza geçirmediğimizi belirten Karaca, “Yılın başında yüzde 32 düşüş ile başladık ve şimdi yüzde 18 düşüş ile kapattık. Dünya genelindeki birçok fuara katılarak üretimimizi artırmaya, ihracat hacmimizi genişletmeye devam ediyoruz.” şeklinde konuştu.
Karaca, “Dezenflasyon süreci bizi olumlu etkileyebilir; derhal sonuçlanan ve kalıcı bir hale gelen bu sürecin, faiz oranlarının düşmesine yardımcı olmasını bekliyoruz. Küresel ticaretteki gelişmeleri dikkatle izliyoruz.” diyerek sözlerini tamamladı.
“`